دریاچه های داخل و اطراف تهران و استفاده از قایق بادی در آنها

 دریاچه های داخل و اطراف تهران و استفاده از قایق بادی در آنها

تاريخ : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳

عمولا قبل و بعد از خرید قایق های بادی سوالاتی راجع به نحوه استفاده و یا مجوز استفاده از این محصول ذهن خریدار را درگیر میکند، این قسمت از سایت اینتکس متعلق به مشتریان و متقاضیان استفاده از این محصول است.

استفاده از قایق بادی در دریاچه ها 
مقدمه
 
جاذبه های مختلفی در ایران برای استفاده در آب دریاچه ها وجود دارد، یکی از این تفریحات استفاده از قایق بادی است که هیجان بسیار زیادی برای یک ورزشی انفرادی یا دسته جمعی نیز ایجاد میکند، پیشنهاد میشود که اطلاعات خود را دراین باره بالا برده تا از این تفریح لذت ببرید. در پایین سعی میکنیم تا مختصر و مفید درباره این دریاچه ها توضیحاتی بدهیم.

  دریاچه های تهران
 
 دریاچه لومان
دریاچه لومان
 
این دریاچه نزدیک به شهر دماوند است و تقریبا دست نخورده بوده و فقط بومیان منطقه آنجا را میشناسند، برای رفتن به دریاچه لومان باید از میدان آبسرد دماوند به سمت جاده شهر لومان رفته و در مسیر از فرعی های سمت راست که تماما خاکی است بگذرید، البته اگر جاده را به صورت مستقیم ادامه دهید نیز به قسمت بالای دریاچه میرسید، منطقه خوبی برای استفاده از قایق های بادی است و به راحتی میتوانید بدون هیچ نوع درد سرقایق سواری یا شنا کنید.

 
سد لار
 سد لار
 
 منطقه دماوند با توجه به نزدیکی بودن به تهران یکی از بهترین مناطق استفاده از قایق بادی است. نکته این است که این دریاچه ها زیاد هستند ولی مطرح ترین آن ها دریاچه سد لار است که در فصل بهار بهترین مکان برای تفریح می باشد. لار در شمال شرق تهران حدودا هشتاد کیلومتری تهران واقع شده که به سد لار وصل می شود  چشم انداز طبیعی بسیار زیبا در منطقه دماوند است که قابلیت اسکی روی آب و قایق رانی با قایق های بادی و شنا کردن دارد.

سد کرج(امیر کبیر)
 سد کرج (امیر کبیر)
 
این مکان را که تقریبا هر کسی که در تهران یا شهر های شمالی گذر کرده است، چند باری دیده است و نیازی به توضیح زیادی درباره استفاده قایق های بادی ندارد ولی بهر حال این منطقه نیز روی رود خانه کرج ساخته شده است، در قسمت های پشتی این سد که کم عمق تر است میتوانید از قایق های بادی استفاده کنید ولی در قسمت های نزدیک به پشت دیواره سد هرگز اجازه این کار را نخواهید داشت چرا که با روشن شدن توربین های سد برای شما مشکل بوجود خواهد آمد.

دریاچه تار
دریاچه تار
 
باز هم دماوند و یک دریاچه دیگر، این باز این دریاچه از سمت غرب دماوند به سمت شرق فیروزکوه کشیده شده که میتوانید قایق بادی خود را در این مکان براحتی در آب بیاندازید. دو رشته کوه در دو سمت دریاچه تار دیده میشود که یکی قره داغ و دیگری زرین کوه نام دارد. علاقه مندان به ماهیگیری و استفاده از قایق های بادی بدانند که در این منطقه ماهی قزل آلا نیز دیده میشود که از آن ها حفاظت میکنند. طبیعت بکر این منطقه یسیار زیبا و منحصر به فرد است و بهمین دلیل است که شکار در این منطقه زیاد است ولی باید گفت که از آن ها محافظت میشود.


دریاچه سد لتیان
 دریاچه سد لتیان
 
 تعطیلات آخرهفته خود را می توانید با چادر زدن در فضایی سبز و مفرح با طبیعتی متفاوت سپری کنید. سدی روی رودخانه جاجرود ساخته شده و محیطی آرام را برای ساکنین پایتخت ایجاد کرده. هوای خنک و دلپذیری نسبت به داخل شهر دارد. تقریبا در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده. این مکان امکاناتی چون ماهیگیری، قایقرانی و... دارد، استفاده از قایق های بادی از قسمت پشت سد لتیان که از سمت لواسانات میباشد، آزاد است.

دریاچه امامزاده علی (آب اسک)
دریاچه امامزاده علی (آب اسک)
.
دریاچه دیگری برای استفاده قایق های بادی در منطقه استان مازندران معرفی میشود، دریاچه امامزاده علی یا همان آب اسک که از نظر موقعیتی با تهران هشتاد کیلومتر فاصله دارد. سرچشمه این دریاچه از رودخانه هراز است و برای ماهیگیری و قایق رانی پیشنهاد میگردد. 

سد طالقان
سد طالقان
 
در دریاچه سد طالقان نیز میتوانید قایق بادی خود را استفاده کنید که در یکصد و بیست کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد، در این دریاچه نیز میتوان ماهیگیری کرد، ماهی های این دریاچه شامل کپور، ماهی سفید و قزل آلاست.

سد ساوه
 سد ساوه
 
سد ساوه فاصله ای در حدود یکصدو پنجاه کیلومتر با تهران دارد و مناسب برای استفاده قایق بادی است، محلی عالی برای ماهیگیری است و طبیعت آن بسیار زیبا و ساکت است، آب و هوای عالی ای دارد که باعث شده جزو یکی از مناطق پرطرفدار در اطراف تهران به شما آید.

دریاچه آهنگ
دریاچه آهنک
 
اگر قصد استفاده از قایق بادی در یک دریاچه نزدیک فیروزکوه را دارید به آهنک بروید ولی برای رسیدن به آن باید از کویر عبور کنید. منطقه ای کوچک که مربوط به استان تهران است. فضای اطراف آن  پر از گیاه نی می باشد که اطراف دریاچه آهنک روییده است، اسفاده از قایق های بادی در این مکان آزاد است.


دریاچه پارک رازی
دریاچه پارک رازی
 
در منطقه یازده تهران واقع شده است و مجهز به دریاچه مصنوعی می باشد که علاقه مندان زیادی جهت قایقرانی و ماهیگیری به این مکان مراجعه می کنند ولی قایق بادی را نمیتوان در این محل استفاده کرد ولی قایق های فایبر گلاسی در این مکان اجاره داده میشود.

سد خاکی ماملو
سد خاکی ماملو
سدی که روی رودخانه جاجرود ساخته شده است و تقریبا سی کیلومتر با تهران فاصله دارد ماملو نام دارد. این سد خاکی که در آن میتوان با قایق بادی لذت برد بیشتر برای تامین آب کشاورزی ساخته شده است. در ضمن ماهی قزل آلا و کپور در این دریاچه دیده میشود.
دریاچه پارک ارم
 دریاچه پارک ارم 
 
در این مجموعه قایقرانی را تجربه . کنید ولی استفاده از قایق های بادی در این مکان ممنوع میباشد. پارک ارم در غرب شهر تهران واقع شده است که از اتوبان کرج به راحتی میتوان وارد این مجموعه شد. میتوانید یک روز کامل را در این پارک سپری کنید چون همه جور امکاناتی را دارد.

دریا مازندران
 
دریاچه های اطراف تهران
دریا مازندران
 
در قسمت های مختلف دریاچه خزر میتوان از قایق بادی استفاده کرد، این دریاچه به دلیل بزرگی بیش از حد خود به عنوان دریای خزر معروف شده است، انواع ماهی ها در این دریاچه وجود دارد و ماهیگیری را بعنوان یکی از شغل های مردمانی که در نزدیکی این دریاچه زندگی میکنند کرده است، ماهی هایی که در اینجا دیده میشوند بیشتر سفید، آزاد و کپور است. در مورد استفاده از قایق های بادی باید اشاره کرد که نباید بیش از حد وارد قسمت های عمیق این دریاچه شوید چرا که با توجه به وسعت این دریاچه دچار مشکلاتی همچون عدم موفقیت در برگشت به ساحل خواهید شد و همچنین با توجه به ناوگان حمل و نقل دریایی شامل تردد کشتی های بزرگ قطعا دچار مشکل خواهید شد.

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه
 
استفاده از قایق بادی در دریای ارومیه نیز امکان پذیر است، ولی تا این لحظه که خشک شده نمیتوان به این تفریح و لذت در این مکان دسترسی داشت، این دریاچه از رود هایی زرینه رود، سیمینه رود و تلخه رود سرچشمه میگیرد و بزرگ ترین دریاچه آب شور کشور میباشد، با توجه به سد سازی و استفاده های ناصحیح در مورد این دریاچه بسیاری از پرندگان نیز از این محیط مهاجرت کرده اند.

دریاچه هامون
دریاچه هامون
 
در بررسی دریاچه هامون برای استفاده از قایق های بادی باید گفت که این منطقه در شمال استان سیستان و بلوچستان است ولی به دلیل استفاده نادرست افغان ها از آب برای کشت خشخاش باعث خشک شدگی این دریاچه شده است، چرا که سد های موقتی ای که ساخته شده باعث کم آبی این دریاچه شده است.

لینک های بیشتر در مورد قایق های بادی: